Tejn lokalhistoriske Arkiv

I Tejn har initiativrige og arbejdsomme borgere fået stablet et lokalhistorisk arkiv på benene.

Arkivet holder til i Tejn Medborgerhus. Der er indgang på bagsiden af bygningen. Læs mere om det her. Læs her om, hvad et lokalarkiv er.

Arkivet har åbent hver tirsdag, kl. 9-11 bortset fra ferier o.lign - se i arrangementskalenderen. Desuden kan arkivet kontaktes pr. e-mail eller du kan henvende dig til personerne nedenfor.

Følg os på vores facebook-gruppe, hvor du også kan oploade dine egne billeder. (OBS: Vi har også haft en facebook-side; den bruger vi ikke mere, og siden lukket.)

Vi har brug for DIN hjælp!

Har du noget på hjerte, der kan belyse Tejns fortid, er du velkommen til at kontakte os, se nedenfor, eller komme til os i åbningstiden eller på vores arbejdsaftener første onsdag i hver måned (bortset fra sommerferien).

Vi kan bruge tekst, evt. mundtligt, som vi så vil skrive ned, fotografier, film, dokumenter, arkiver, udklip osv. om personer, forretninger, gårde, fiskerbåde, røgerier, huse, steder, hændelser - gode som dårlige - osv. osv.

Dit materiale vil vi gerne låne og kopiere. Vil du overlade os noget, sørger vi selvfølgelig for at der bliver passet på det efter alle kunstens regler, og vi overholder naturligvis lovens krav om, at personfølsomme oplysninger skal være utilgængelige i et vist antal år, afhængig af hvad det er.

For tiden samler vi især fotografier fra Tejn. Lån os gerne løse billeder eller hele album - du skal ikke tage billederne ud - vi bestræber os på, at tingene ikke kommer noget til i processen.

Sidste mandag i hver måned er der åbent i Borgerforeningens bibliotek. Da vil du også kunne aflevere ting eller fortælle en historie fra det gamle Tejn.

Vil du vide mere, eller har du noget af aflevere, så kom til arkivaftenerne, bibliotekseftermiddagen eller i åbningstiden eller kontakt.

Vil du være med?

Der skal gøres et stykke arbejde - et stort stykke arbejde. For at alle kan have glæde af arkivets indhold, skal der foretages registrering. Evt. skal der ske en bearbejdning, fx skal der sættes navne på personer på billeder, lydbånd skal afskrives osv. Dernæst skal arkivalierne i mapper, kasser o.lign. så det kan opbevares forsvarligt. Osv. osv. Der er kun os selv her i Tejn til at gøre det, så der håber vi på, at du kan afse nogle timer i ny eller næ. Vi forestiller os, at der bliver lavet nogle grupper, som tager sig af de forskellige ting, og du kan så melde sig til den (eller de) grupper, der interesserer dig mest.

Arkivaftener

Første onsdag i hver måned mødes vi i Tejn Medborgerhus og koordinerer arbejdet mellem de enkeltpersoner og grupper, der deltager i arbejdet. Der er ikke mødepligt, men vi har det hyggeligt og får udvekslet oplysninger på tværs. Du er også velkommen til at møde op med billeder osv., du mener, arkivet bør kende til, eller kan fortælle noget om.

12.6.2017 Tejn Borgerforening, c/o Brita Hansen, Lærkeløkken 6, tlf. 56 48 16 70.  E-mail Webmaster